Aanbeland op Vancouver Island

19 juli 2011 - Port Hardy, Canada

Hallo lieve allemaal, We waren een paar dagen uit de lucht, maar hier in Port Hardy hebben we weer wifi. In Hazelton hebben we een rondleiding gehad door het indianendorpje K'san door een jongeman van de Eagle-clan. Hij heeft ons de mooie danskleding (direnvellen, geweven mantels, hoofdtooien) laten zien die de vier clans die daar leven gebruikten en nog steeds gebruiken. Want de First Nations cultuur is nog zeer levend. Wat ons opvalt is het verschil tussen de indianen en de aboriginals van Australie, de indianen lijken zinch veel beter aan te passen aan het moderne leven en zijn goed in staat daarin hun eigen cultuur te verweven. dat is natuurlijk wel anders geweest, maar nu gaat dat heel goed. Ook een feasthouse, waar ze hun maandfeesten hielden met alle uitleg en een huis waarin al hun gebruiken en leefwijze werd getoond. Koen en Ilse vonden het superinteressant en waren er na afloop helemaal vol van. Terwijl het toch een rondleiding van een uur was. Daarna gingen we een flink stuk rijden. We hadden besloten om in een keer naar Prince Rupert te rijden. Ertussen was niet veel bijzonders meer en die stad leek ons wel de moeite waard om even rond te kijken. In Prince Rupert aabgekomen was het strak blauw en hebben we heerlijk buiten kunnen zitten. De volgende dag lekker rustig aan gedaan en de stad in gegaan. Inderdaad een leuk stadje, waar in hetboude gedeelte erg leuke vissershuisjes, half op palen gebouwd boven het water staan. Hier hebben even geluncht bij een visrestaurantje waar de locals ook veel eten. Heelijk gegeten, Koen natuurlijk weer een broodje hamburger. Ze eten hier allebei als dijkers. ze zullen wel flink aan het groeien zijn! Gisteren moesten we heeeeeel vroeg op, om 5.15 uur. vandaag de grote overtocht via de Inside Passage naar Vancouver Island. de bewolking hing erg laag en tijdens het inchecken regende het zelfs heel licht. Was dus een beetje bang dat we hetzelfde zouden meemaken als mama en Rob, en dan zou het met de kinderen wel een hele lange dag worden. Maar, om half tien werd het lichter en trokken de wolken steeds hoger op, en rond tien uur was het mooi zonnetje. De rest van de dag schitterend weer gehad, dus volop van deze prachtige boottocht kunnen genieten. Onderweg twee keer bultruggen gezien, een orca die steeds zijn rugvin boven water kiet komen en een paar dolfijnen. We hadden een tussenstop in Bella Bella waar wel vijf of zes eagles rondvlogen, van die bruine met witte kop en staart. De tocht verliep voorspoedig want we kwmamen iets eerder dan gepland aan, maar dat was nogbsteeds laat; rond middernacht waren we op de camping. Best een spannend stukje rijden trouwens, straatverlichting? wat is dat? Weczien dan ook nu pas de plek waar we staan, een mooie plek tussen de hele oude dikke sparren. We gaan straks even het plaatsje door rijden en dan op weg naar Telegraph Cove. Tot snel!

1. Fred&Rita(opa/tante Rita):
    20 juli 2011
    Hallo Bennehuizingaatjes,

We lezen met veel plezier jullie belevenissen en zijn blij dat jullie ook het weer mee hebben. We zijn erg benieuwd naar jullie ervaringen over Vancouver Island omdat daar een goede vriendin van Rita woont, die ook een huis in de Filipijnen heeft. Ze heeft ons al enkele malen uitgenodigd om naar Canada te komen. Misschien komt het er nog eens van.
    Nog veel plezier met heel mooi weer en kom zonder berebeten weer terug.
    Groetjes,
    Fred & Rita
  2. mammaa/oma:
    20 juli 2011
    Jullie worden wel verwend zeg door al het wild in de lucht, in het water en op het land. Wat geweldig dat het toch nog mooi weer is geworden tijdens de vaartocht! Wij hebben toen alleen maar het water gezien en de wal als we er wat dichter naar toe gingen als er een plaatsje te zien was. Veel plezier nog!! Dikke kus voor allemaal, mamma°oma.