Weer drie beren!

15 juli 2011 - Hazelton, Canada

Na twee wassen gedraaid te hebben in de wasserette en een nieuwe memorycard voor mijn camera te hebben gekocht, op pad naar Moricetown via de Telkwa High Road, de weg parallel aan de snelweg. hier konden we lekker rustig rijden en van het mooie landschap genieten. na niet al te lang zagen we achterin een weiland een beer lopen die op zijn dooie akkertje onze kant op kwam. Die hebbeb we goed kunnen bestuderen en fotograferen. wevdachten dat hij niet door het hek heen zou kunnen, maar toe we terugliepen naar de camper, liep hij ineens achter ons op de weg. later onderweg zijn we er nog twee tegen gekomen. rvis sinds de eerste keer dat we beren zagen geen dag meer voorbij gegaan zonder dat we een of meer beren hebben gezien. De elks zijn in mindere mate te zien, merken we ook aan anderen die de elk nog niet gezien hebben. De moose en de grizzly staan nu hoog op ons verlanglijstje. Moricetown staat bekend om de Native People die hier wonen en volgens traditionele wijze de zalmen uit de rivier vangen. De Duitse Canadezen die we giteren op de camping spraken vertelden ons nog dat het net te vroeg is om de Indianen of de beren zalm te zien vangen, de zalmen zouden onderweg zijn, maar ze zijn er nog niet. We hadden dus niet de hoop deze traditionele vangst te kunnen zien. Het is op een plek waar de Teena River (hopelijk goed uit mijn hoofd, ik zit voor de office, anders geen verbinding) door een heel nauw stuk Canyon moet. De Indianen halen dan op de rotsen de mees halsbrekende toeren uit om op/bij het water te komen, zodat ze met netten de zalmen kunnen vangen. Toen we net weer naar boven waren geklommen, zagen we twee mannen die toch bezig leken met vissen. en ja hoor ze hadden zeker al 12 joekels van zalmen te pakken. Ze bleken hier toch al ongeveer een week te zwemmen, maar doordat het water zo hoog staat, zwemmen ze gewoon vrolijk overal doorheen. dat vertelde ons de man met paard, die ik aansprak om te vragen of Ilse zijn paard mocht aaien. daarop vroeg hij uiteraard where we were from, dus wij Holland. Aaaah, my dad is from Holland! Well, what's your last name then, vroeg ik. Van Koenen, zei hij toen. Nou, dat was natuurlijk best grappig voor Koen. Drie dagen geleden in McBride de Koeneman Road gelopen en nu een man die Van Koenen heet. Hij vroeg of Ilse op zijn paard wilde, nou dat was niet tegen dovemansoren gezegd natuurlijk. Even later Koen er ook op, achter Ilse. Zo hadden we een gratis ritje op een echt western zadel op het paard van een local, ipv op die duffe paarden van zo'n verhuur. Daarna door naar Hazelton, die tocht hebben we twee keer gedaan, want ik had wel mijn camera mee, maar mijn tas in de hectiek met het paard, in Moricetown laten staan. Dus die 20 km weer terug. Gelukkigstond mijn tas er nog en zagen we daardoor de beer die langs de weg zat twee keer. in Hazelton staan we nu op K'san campground, in het oude Hazelton. Morgen een nagebouwd Indianendorpje bekijken en dan zien we wel wat de dag ons morgen weer brengt. In ieder geval nog steeds muggen... Tot snel!