Smithers, klein Nederland

14 juli 2011 - Smithers, Canada

We zijn inmiddels aanbeland in Smithers, waar we op de Municipal Campground zitten in het stadje aan de rivier. Een mooi aangelegde camping, midden in het bos. De douches en flush toilets die er zoude zijn, zijn nog niet klaar, maar we kunnen makkelijk een dag zonder. Ik zit nu bij ons fikkie dit bericht te tikken, want wifi dat hebben zedan weer wel. We hebben vandaag een flink stuk gereden, een kleine 400km, maar het was er een prima dag voor. Onderweg niets dan regen gehad, en niet een beetje. het laatste half uur werd het lichter en - het zal onderhand ongeloofwaardig klinken - werd het weer prima weer. Ik zal niet overdrijven, dat het prachtig weer werd, maar de vestjes konden gewoon weer uit. Vanaf de camping zijn we via een wandelpad door het bos het leuke plaatsje ingelopen. Hier bij de Sausage Factory (van NL eigenaren) hagelslag (Euroshopper van AH) vleesjus van Maggi, macaronikruiden van Honig en salami gekocht. Best grappig. Een winkeltje waar de 35 procent van de inwoners van Smithers die van NL komaf zijn, hun hollandse behoeften kunnen vervullen. Terug op de camping fikkie gestookt waar we het vlees op gebakken hebben en heel gezond en Hollands aardappels met broccoli hebben gegeten. Koen en Ilse zijn nu aan het voetballen met een Canadese jongen. Dat gaat nu ze ouder worden ook allemaal steeds makkelijker. Straks mogen zevoor het eerst douchen in de camper. Ook feest natuurlijk. Morgen gaan we een klein stukje verder. Eerst een mooi wandeling in Smithers en daarna naar Hazelton, waar de First Nations (zoals de Indianencultuur hier blijkbaar genoemd wordt) overral zichtbaar en voelbaar moeten zijn. We zijn benieuwd. Groetjes van K(oen)L(eon)I(lse)K(irsti)