Eindelijk een berichtje van ons

11 juli 2011 - Jasper, Canada

We zijn eindelijk weer in het land van internet en telefoonbereik! De afgelopen week zijn we al vele geweldige ervaringen rijker. De reis is goed verlopen, alles volgens plan. Dagje in Calgary doorgebracht en vanaf 4 juli de camper opgehaald. Die konden we 's morgens al halen ipv loop van de middag. Eerste twee overnachtingen in Drumheller. Een bizar landschap hier en het indrukwekkende Royal Tyrell Museum bezocht, waar alle dinoskeletten die je kan bedenken te vinden zijn. Koen en Ilse hebben hier zeker 3 uur lang geboeid rondgelopen. Bijzonder was vooral ook dat alle botten die daar getoond werden ook daadwerkelijk in dat gebied waren gevonden. Het was superwarm, dus het waterpretparkje in het dorp (allemaal verschillende waterspuitende dino's) deed het goed als dagafsluiting.

Op 6 juli vertrokken we richting Banff waar we twee nachten hebben gestaan. Een site met uitzicht hadden we, tsjonge daar kun je je toch niks van voorstellen hoor als je hier niet geweest bent. Ontzettend ruige bergen. Het lijkt een beetje op de alpen, maar toch ook weer niet. Alles is veel wijdser. Moeilijk te vangen met de camera ben ik al achter. Maar goed, het zit in ons hoofd. We hebben hier onze eerste pittige wandeling gemaakt. Deels omdat we de gondel naar boven zo belachelijk duur vonden. Het was ruim 5,5 km met 700 meter hoogteverschil, omhoog. Koen en Leon zijn hetzelfde stuk ook nog naar beneden gelopen, maar dat was voor Ilse te veel van het goede. Wij gingen met de gondel omlaag, die van boven naar beneden gratis bleek omdat er geen bemanning was in het loket (niet aan Koen vertellen!).

8 juli ging de reis verder naar het noorden. Vandaag ons eerste wild gezien; twee heren elk (eland) stonden ineens op 15 meter van onze camper toen we zaten te picknicken in het bos. Fantastisch! Onderweg verschillende stops die prachtig waren, ik weet ze niet eens meer precies. Staat wel op de iPad maar die heb ik nu niet bij de hand. Overnacht op een National Park camping, zonder voorzieningen, maar in een mooie omgeving. De camping bij Lake Louise was al vol toen we er aankwamen. In de supermarkt daar kwamen we trouwens het gezin tegen waarmee we op schiphol in de rij hadden gestaan en die we ook in de Calgary Tower alweer waren tegengekomen. Mama weet wel wie ik bedoel. Het zal wellicht niet de laatste keer geweest zijn.

9 juli hebben we de wandeling om Lake Louise heen gemaakt en naar boven naar Lake Agnes. Weer een pittige wandeling voor Ilse, maar die doet het supergoed. Dit was een wandeling van 3,5 km naar boven en ook weer naar beneden. 7 km dus in totaal en met 385 meter hoogteverschil. Onderweg kwamen we ook nog een prachtig meertje tegen, Mirror Lake. We hadden geluk met het weer trouwens, want toen we naar boven liepen trok het helemaal open. Het was wel fris, dus boven bij Lake Agnes zijn we in het schattige Tea House even wat warms gaan drinken met een appelgebakje erbij (47 dollar! Mwah..). Terwijl wij naar beneden liepen kwam de hele horde naar boven. Onderweg naar het noorden kwamen we onze eerste zwarte beer met twee cubs tegen. Wat een fantastische ervaring! Nog een stop bij Peyto Lake, een ongelofelijk blauw meer. Het is ongelofelijk, als je op de weg rijdt, blijf je kijken en je mond dichtduwen van alle mooie dingen die er te zien zijn.

's Avonds weer overnacht op een National Park camping, hier was het leuk voor Koen en Ilse want er stond nog een Nederlands gezin twee plekken naast ons met twee kinderen, een jongen van 8 en een meisje van 10. Hier hebben ze de hele avond heerlijk mee gespeeld. Helaas scheidden onze wegen zich vanmorgen alweer, want wij gaan noordelijk en zij zuidelijk. Vanmorgen weer vroeg op pad naar de Columbia Icefields. Hier met die belachelijke bussen de gletscher op geweest. Bizar! We waren weer een van de eersten dus het was nog rustig. Toen wij terugkwamen werd het alweer druk maar waren wij alweer op pad naar de volgende stop, de Athabasca Falls. Wat een geweld. Onderweg nog twee keer een zwarte beer gezien, twee bighorn sheep (ver weg, geen foto), twee elanden en een white tailed deer die door de rivier liep.

Nu aanbeland in Jasper, waar we twee nachten zullen blijven. Morgen een trip naar Maligne Lake.

Het lukte niet om foto's te uploaden  helaas, ze zijn te groot. Zal een keer moeten als ik Wifi heb, misschien lukt het wel met de iPad. Voor nu zullen jullie het met onze verhalen moeten doen.

Rob, ons SMS je zal we niet doorgekomen zijn, maar ook al is het bij jullie geen 10 juli meer, hier ben je nog steeds jarig. Van harte gefeliciteerd van ons allemaal!

Dikke kus van ons vieren

1. mammaa/oma:
    11 juli 2011
    Hallo (klein)kinderen. Wat een fantastische reis zijn jullie aan het maken. Rob en ik beleven het helemaal mee en herkennen het "wouw"gevoel dat je krijgt als je in Canada rond rijdt. Elke keer als je de bocht om gaat is er weer een nieuwe anzichtkaart te bewonderen. Het een is nog grootser dan het ander. Super! Ik ben ontzettend benieuwd naar de foto's.
  2. Rob de Rooij:
    11 juli 2011
    Hallo KLIK,

Allereerst bedankt voor de felicitatie. Jullie waren helemaal niet laat, laat staan te laat; ik ben de 12e jarig. Leuk dat jullie eraan gedacht hebben. Je hebt daar in Canada nauwelijks tijd om te denken aan alledaagse dingen thuis. Wij vonden dat je bij elke bocht in de weg een nieuwe ansichtkaart binnenreed. Ik moet wel zeggen dat ik onze hele reis destijds geweldig gevonden heb, maar dat Banff National Park en Jasper National Park toch wel het allermooiste waren. Maar vrees niet: de rest is nog steeds supermooi!
    Inderdaad lijkt het op een ruig Alpenlandschap, maar dan anders. Dat andere was volgens mij onder andere dat er in de Alpen altijd wel huisjes te zien zijn en dat is in Canada niet het geval. Het is een grote ruige (bijna) onbewoonde pracht.
    Geniet verder nog van de reis en ik zal de ervaringen met plezier lezen en net als je moeder met een 'o, ja dat weet ik nog'-gevoel. Het is in ieder geval een ervaring die je nooit meer zult vergeten en dat is het waardevolle van reizen.

Groetjes,
    Rob.
  3. Wilma:
    12 juli 2011
    He hallo familie Benne-Huizinga,
    Nou dit klinkt allemaal heel fraai en wij krijgen er steeds meer zin in om Canada te gaan ontdekken. Donderdagochtend vliegen wij naar Vancouver! Ik denk dat we elkaar niet gaan zien, maar ik zal wel een sms sturen! Nog heel veel reisplezier en doe de beren alvast de groeten en zeg maar dat we eraan komen hahaha! liefs, Wilma